نقد و بررسی الگوهای رایج فرزند پروری در جامعه امروز ما با هدف دستیابی به الگوی برتر
دوره "مهارت افزایی خانواده در تعامل با فرزندان" برگزار شد
به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان استان اصفهان، دوره مهارت افزایی خانواده در تعامل با فرزندان، پیرامون نقد و بررسی الگوهای رایج فرزند پروری در جامعه امروز ما با هدف دستیابی به الگوی برتر، توسط جناب آقای دکتر علی قاسم زاده،استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل تربیتی برگزار شد.
این دوره آموزشی که با استقبال مناسب مستعدین برتر مواجه شد، در سه جلسه دو ساعته و به جهت رعایت اصول بهداشتی در ایام فراگیری ویروس کرونا،بصورت وبینار آنلاین برگزار شد.
در این دوره این دوره دکتر قاسم زاده گقت: آن چیزی که ما را به پای این گفتگو کشانده است دغدغه تربیت و پرورش فرزندان هست که از ابتدای خلقت آدمیزاد این دغدغه وجود داشته است. در تربیت فرزندان علیرغم وجود وراثت مشترک ( محیط مشترک) و والدین و فضای آموزشی مشترک، باز هم فرزندان به یک نوع تربیت نمیشوند.
وی با اشاره به مفهوم دغدغه افزود: دغدغه چیزیست که ذهن و عاطفه ما را تحت فشار قرار میدهد و به ما هشدار میدهد، بیدار باش میدهد که معطوف به آینده س که ممکن است در آینده آن چیز مورد نظر طوری شود که مورد نظر ما نباشد. دغدغه در ذات انسان وجود دارد و عدم آن یک مسئله غیر انکار است کسی که دغدغه دارد را نباید سرزنش کرد بلکه چیزی که مهم است نوع مقابله با دغدغههاست.
وی افزود: بعضی از افراد دغدغهها را درون ریزی میکنند یعنی پنهان میکنند که این آدم را به فردی که دارای مشکلات روحی روانی هست تبدیل میکند. بعضی دیگر از افراد دغدغهها را هی مرتب تکرار میکنند که این باعث اذیت اطرافیان میشود. گروه سوم در مواجهه با دغدغه آنهایی هستند که دغدغههایشان را به صورت هیجانی و عاطفی – احساسی و انفجاری برون ریزی میکنند. فرد دغدغه تربیت فرزند را دارد و وقتی یک رفتار غیر قابل انتظار از فرزند میبیند نه غرولند میکند و نه درون ریزی میکند بلکه ممکن است در لحظه واکنش انفجاری نشان دهد
استاد دانشگاه اصفهان گفت: گروه چهارم دغدغهها را فرا فکنی میکنند مسئولیت تربیت فرزند را به فرد دیگر یا مجموعه دیگر واگذار میکنند پدر به مادر، مادر به پدر و یا هردو با همفکری دیگر با پیدا کردن مدرسه خوب مسئولیت را به مدرسه واگذار میکنند. گروه پنجم افرادی هستند که متوسل به منابع نامرئی میشوند دعا خوب هست ولی در تربیت فرزند به جادو و جنبل متوسل میشوند.
قاسم زاده همچنین اضافه کرد: بعضی از افراد به علت ذغدغه زیاد به آرام بخشها متوسل میشوند پناه به تلویزیون گوشی موبایل و یا پناه به هر چیزی که فشار را از روی دوشمان بردارد و به نوعی میخواهند از آن غدغهها فرار کنند. و اما دسته آخر کسانی هستند که دغدغههاشون را از یک مسیر منطقی و معقول پیگیری میکنند که قطعا مخاطبین جلسه در این گروه قرار میگیرند – افرادی که نه دغدغههاشون را درون ریزی میکنند، نه غرولند میکنند، نه متوسل به خرافات میشوند، نه فرافکنی میکنند و نه متوسل به جادو و جنبل میشوند، گروهی هستند که قابل ستایش هستند.
وی در ادامه این دوره ضمن برشمردن تعاریف تربیت به موارد زیر اشاره نمود:
در مفهوم واژه تربیت سه تعریف رایج وجود دارد:
1- تربیت یعنی تلاش و تدبیر والدین جهت شکل دهی مطلوب و مورد نظر
فرزند طوری بزرگ شود که ما دوست داریم این افراد معتقد هستند که تربیت فرزند یعنی اینکه با یک عمر با همت و تلاش فرزند را در قالبی که دوست داریم، ببینیم (دلم میخواهد پسرم مهندس شود- دخترم هنرمند شود و....) که به این نوع نگاه میگویند "والد گری " یک نگاه تخصصی و فنی به تربیت داشتن
2- تربیت یعنی تلاش جهت تأدیب و تخلق فرزند به کمالات و فضائل اخلاقی
تربیت فزند یعنی این که باید مؤدب باشد، احترام بزرگترها را داشته باشد و همیشه حرف گوش کن باشد " نگاه اخلاقی"
3- تربیت یعنی ایجاد زمینه و فرصت جهت شکوفایی استعدادهای خدادای فرزند
هنر تربیت یعنی ایجاد زمینه برای شکوفایی این استعدادها، در تربیت فرزند عاملیت و قابلیت برای خودم قائل نمیشوم که این نظر سوم باید مبنای تعلیم و تربیت قرار گیرد و در جامعه ما نهادینه شود.
وی همچنین در باره الگوهای فرزند پروری موارد زیر را مطرح نمود:
از الگوهای مهم فرزند پروری بین متغیرهای مختلف با بررسیها و تحقیقاتی که صورت گرفته نقش پدر و مادر کماکان نقش اول را دارا میباشد.خانواده بیشترین تأثیر رادر موفقیت و پیشرفت فرزند دارا میباشد.
الگوهای فرزند پروری بر اساس دسته بندی رایج در کتب روانشانسی برپایه کنترل و محبت میباشد که بر این اساس چهار منطقه پیدا میکند
1- کنترل زیاد – محبت زیاد الگوی مقتدر مهربان
2- کنترل کم – محبت زیاد الگوی آزاد و رها
3- کنترل زیاد- محبت کم الگوی مستبد خشک (والد سختگیر)
4- کنترل – محبت کم الگوی آشفته
و اما الگوهای فرزند پروری بر اساس پژوهش کیفی به چند گروه تقسیم میشوند:
1- الگوی آمرانه فرزند باید مطیع محض والدین خود باشد نظروالدین در همه امور بسیار مهم است و حرف اول را میزند.
2- الگوی عاشقانه فرزند فرقی نمیکند کودک باشد یا بزرگسال، به شدت مورد علاقه والدین قرار میگیرند- والدین خود را بسیار شیفته فرزند میدانند – وابستگی افراطی و عشق افراطی
3- الگوی عاقلانه الگویی که بسیار با عقل و منطق سر و کار دارد – خشک است و به شدت منطقی – عاطفه در این نوع تربیت خیلی نقشی ندارد
4- الگوی غافلانه والدینی که به هر دلیلی نسبت به تربیت فرزند خود غفلت میورزند – حال یا به دلیل اشتغال زیاد یا به دلیل راحت طلبی یا به دلیل بی خیالی و یا اینکه والدین در گیر خودشون هستند و یا تنش در خانواده بسیار زیاد است
5- الگوی عاجزانه اینکه والدین معتقد هستند که اصلا نباید بچه دار میشدند و یا با جلب ترحم از کودک انتظار دارند که انتظارات آنان را برآورده کند
6- الگوی حکیمانه والدینی که برای تربیت فرزند خود از این الگو پیروی میکنند باید به این باورها رسیده باشند که: خدواند متعال همه استعدادهای لازم برای رسیدن به سعادت را در فطرت و سرشت آدمی قرار داده است – بداند که تفاوتهای باشد – باید والدین در این الگو حکیم خردمند، مشاور دانا، مقتدری مهربان، و رفیق شفیق باشند برای فرزندان خود.
قاسم زاده در بخش پایانی این دوره به رابطه بین فرزندان و والدین پرداخته و موارد زیر را مطرح نمود:
• نقش والد هم جنس در تربیت فرزند یک اصل و رکن است که باید به آن توجه کامل شود زیرا از یک سنی به بعد نقش هریک از والدین برای فرزند دختر یا پسر کم رنگ تر و نقش دیگری پررنگ تر میشود
• پسر باید بیشتر با پدر وقت بگذراند و پدر بیشتر فعالیتهای جدی – تفریحی – ورزشی و اوقات فراغت خود را با او بگذارند و مادر باید با دختر کارهای خود را انجام دهد و بیشتر وقت بگذراند. باید فرزندان با والد همجنس خود احساس امنیت و آرامش بکنندو چیزی را از او مخفی نکنند
• برای بچهها فرصت تجربه بگذاریم فرزندان ما باید در هر سنی و شرایطی خود مسائل را به مرور تجربه کنند – والدین باید صبر و تحمل خود را نسبت به این موضوع بالا ببرند و فرصت تجربه و حل مسئله را به بچهها بدهند تا شخصیت اجتماعی آنان شکل گیرد و اعتماد به نفس و عزت نفس بالایی پیدا کنند.
فیلم جلسه اول وبینار مهارت افزایی خانواده در تعامل با فرزندان
فیلم جلسه دوم وبینار مهارت افزایی خانواده در تعامل با فرزندان
فیلم جلسه سوم وبینار مهارت افزایی خانواده در تعامل با فرزندان