وبینار کارآفرینانه:
تجربه کارآفرینی فناورانه از مسیر کشف نیازهای بازار
قصه کارآفرینی و تجاریسازی، رمز و رازهای فراوانی در خود دارد، از جذابیت و هیجان گرفته تا موانع پشت سر هم و محدودیتهای فنی، مالی و مدیریتی که شکست بیش از ۹۰ درصد از استارتآپها را به دنبال دارد. با این وجود، هنوز هم خیل عظیم فناوران، نوآوران و صاحبان ایده، تلاش میکنند تا کسبوکار جدید خود را راهاندازی نموده و با محصولی متمایز و منحصربهفرد، چشم بازار را به خود خیره کنند.
در اینجا سؤالات زیادی مطرح میشود. آیا همه کارآفرینان تنها بر یک ایده خاص متمرکز میشوند؟ آیا آنها توجه کافی به نیازهای بازار و انطباق ایده یا ایدهها با نیازهای موجود دارند؟ آیا توجه به ایدههای متنوع و یا تغییر مسیرهای متوالی، به معنای شکست محتمل کارآفرینی است؟ آیا اگر نیازی روشن در پیش چشم یک استارتآپ قرار گیرد، باید از آن گذر کند و مسیر قبلی خود را ادامه دهد؟ آیا مدیریت چند ایده در کنار هم ممکن است؟
از یکسو، تمرکز بر یک ایده و تلاش و ممارست برای توسعه و تجاریسازی آن، موجب میشود تا همه انرژی بنیانگذاران و تیم کاری با یکدیگر همجهت شده و در نهایت، موفقیت نهایی حاصل گردد. از سوی دیگر، این نگرانی وجود دارد که شاید ایده اولیه آنطور که باید و شاید نباشد. منظور از درست نبودن ایده، مجموعهای از عوامل مختلف، از جمله کارکرد نامطلوب از منظر فنی و یا عدم امکانپذیری آن در اجرا، زمان یا مکان نامناسب، عدم وجود منابع مالی مناسب، شکست در بازاریابی و فروش و ... میباشد که در نهایت، شکست کارآفرینی را رقم میزنند. همین مسئله، گاهاً کارآفرینان را به این فکر میاندازد که چند ایده را در کنار هم به پیش ببرند.
علاوه بر موارد یاد شده، بازار تقاضا و محیط پیرامونی کارآفرینان، همواره در حال تغییر است. این تغییرات، میتواند یک ایده درست و در زمان و مکان درست را هم به گزینهای ناموفق و شکستخورده تبدیل نماید. بدیهی است که در چنین شرایطی، بهویژه در دنیای امروز فناوری که تغییرات مداوم بازار و ظهور فناوریهای مختلف، از مشخصههای بارز آن به حساب میآید، رصد فرصتهای پیش رو و استفاده بهینه از آنها، فاکتوری تعیینکننده خواهد بود. در چنین بازارهایی، تیزبین بودن یک کارآفرین، میتواند فرصتهای ارزشمندی را در پیش پایش بگذارد که مسیر استارتآپ برای درآمدزایی و حتی کمک به پیش بردن ایده اولیه را هم تسطیح مینماید.
داستان «سید سعید آزادفر»، مهندس و کارآفرین خوشفکر ایرانی، یک مثال نقض از این تصور نادرست است که هر کارآفرینی باید تنها در حوزه فنی مشخص و تنها بر روی یک ایده اولیه کار کند. وی با شکار فرصتها در زمان مناسب و هوش مثالزدنی، توانسته موفقیتهای متعددی در حوزههای مختلف به دست آورد. ازادفر برای اولین بار در دنیا، دستگاه خشککن صنعتی تیغههای سفالین را اختراع نموده و مؤسس و عضو هیئتمدیره شرکت دانشبنیان پرتوالکترونیک پیشگام کویر است. وی که به واسطه دستاوردهای خود، برنده تندیس مدیر برتر در سومین همایش بینالمللی مدیریت در تراز جهانی شده است، در پانزدهمین وبینار کاریز، از تجارب خود در زمینه تولید و فروش انواع محصولات فناورانه صحبت میکند.
وی مسیر کارآفرینی را با یک ایده به ظاهر غیرممکن آغاز کرد. آغاز مسیری سخت که طی هفت سال، غیرممکن را به محصولی تجاری مبدل نمود. تأسیس یک شرکت دانشبنیان، دریافت مجوز فناوری از پارک علم و فناوری یزد و اخذ گواهی ثبت اختراع، گامهایی بود که توسط این کارآفرین موفق ایرانی برداشته شد. آزادفر، مسیر کارآفرینی را با دوربین مداربسته و همچنین توسعه نوعی سیستم آبیاری زیرسطحی فوق کممصرف برای مقابله با خشکسالی ادامه داد، تا اینکه تحولات دیجیتال و پدیده نوظهور رمزارزها در ایران ظاهر شد. آزادفر، به دنیای ماینینگ و کریپتوکارنسی وارد شد، دنیایی جذاب که البته به دلیل سیاستهای نسبتاً غیرشفاف دولتی، زودگذر و موقتی بود. ایده بعدی، ورود به حوزه نرمافزار و پاسخگویی به نیاز دفاتر بیمه در ارتباط با محصولی جامع در حوزه اتوماسیون بود که آن را بازاری جذاب و گمشده میدانست.
گذشت و گذشت تا اپیدمی کووید-۱۹ فرا رسید و تمامی بازارها و حتی زندگی شخصی افراد را تحت تأثیر خود قرار داد. نیاز مبرم به ماسک و مواد ضدعفونیکننده، موجب شد تا تولید ماسک سه لایه پزشکی برای مراکز درمانی و مصارف عمومی، در دستور کار این کارآفرین سریالی قرار گرفته و برند «Yazd Mask» متولد شود. این محصول را میتوان نمونهای بارز از توجه به فرصتهای بازار و بهرهبرداری بهینه از آنها دانست که با عرضه محصولی متناسب با تقاضای مصرفکنندگان، فاصله ایده تا تجاریسازی و درآمدزایی را به کمترین میزان کاهش داد. آخرین ایده این کارآفرین یزدی، دستگاه تحریک الکتریکی پیشرفته است که تلاش برای توسعه و تجاریسازی آن ادامه دارد. به نظر میرسد که گاهی اوقات، از این شاخه به آن شاخه پریدن در حوزه فناوریهای سخت (هاردتک)، میتواند خوب باشد!
اگر به کارآفرینی و تجاریسازی علاقهمند هستید، اگر دوست دارید نمونهای واقعی از ساخت محصول و عرضه آن به بازار را ببینید، اگر به دنبال شنیدن داستانی جذاب از کارآفرینی و موانع کوچک و بزرگ آن هستید، در وبینار پانزدهم کاریز که در قالب کاریز تجربه برگزار میگردد شرکت نمود و دانستههای خود از کارآفرینی فناورانه را افزایش دهید.
سخنران: سید سعید آزادفر
مؤسس شرکت پرتوالکترونیک پیشگام کویر
زمان برگزاری: روز چهارشنبه مورخ 14 آبان ماه ساعت 16الی 17
کد تخفیف 100 درصدی: nokhbegan