بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
آشنایی با بنیاد نخبگان استان اصفهان
«بسترسازی برای پرورش نخبگان، شناسایی استعدادهای نخبه، کمک به آنها در رفتن به سمت قله‌های علمی و تحقیقی، اینها همه کارهای بسیار مهمی است که البته این کارها در کشور ما شروع شده . . . لکن آنچه تاکنون شده، کافی نیست . . . من در مورد خاص نخبگان این طور به نظرم می‌رسد که ما یک بنیاد نخبگان لازم داریم . . . ما باید یک بنیاد درست کنیم که زیر نظر ریاست جمهوری باشد . . . تا آن مرکز بتواند با نگاه صحیح، درست، مستمر و بخصوص غیرسیاسی، که هیچ آلوده به نگاه‌های سیاسی و اهداف سیاسی نشود، مسأله نخبگان را به عنوان مسأله مستقل در کشور دنبال کند.» بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ۸۳/۷/۵
بی شک یکی از عوامل مهم توسعه در جامعۀ اسلامی، میزان تولید و ترویج دانش و بکارگیری آن در مدیریت اسلامی کشور است. نیروی انسانی مستعد و توانمند به عنوان مولد و مروج محوری این روش در تبدیل دانش به ثروت ملی و توسعۀ پایدار کشور محسوب می‌شود. لذا این مهم نیاز به ایجاد تشکیلاتی منسجم و برخوردار از ساز و کارهای حمایتی و هدایتی و عاری از سوگیریهای سیاسی و دیوان سالاری دارد.
حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر به عنوان مهمترین جزء سرمایه انسانی کشور همواره مورد اهتمام مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است. به همین خاطر، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دفتر جذب نخبگان ریاست جمهوری، سازمانهای وابسته به وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش و بسیاری از سازمانها، نهادها و دفاتر دیگر در کشور اقداماتی را جهت شناسایی، جذب و تعالی فکری نخبگان و بهره‌گیری از توانایی‌ها، ابتکارات و خلاقیت‌های آنها انجام می‌دادند. با این وجود، به علت اهمیت بسیار زیاد مسأله و لزوم برطرف نمودن هرچه سریع‌تر موانع و مشکلات تولید دانش و جنبش نرم افزاری در کشور، وجود سازمانی مستقل جهت پشتیبانی مادی و معنوی از نخبگان که کار هماهنگی بیشتر میان سایر دستگاه‌های فعال در این عرصه را برعهده بگیرد، احساس می‌شد.
بنیاد نخبگان استان اصفهان، پس از پیگیری‌های مسئولین استان و بنیاد ملی نخبگان در تاریخ ۱۳۸۸/۹/۱۱، افتتاح گردید. شناسایی و ایجاد بستر قانونی لازم برای حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر را می‌توان به عنوان مهم‌ترین رسالت این بنیاد در استان اصفهان معرفی نمود.