مدرسه تابستانی کسب و کار
ویژه دانشجویان تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان
مدرسۀ تابستانی کسب ‌وکار چیه؟
برای همۀ ما پیش اومده که گاه ایده‌های نوآورانه و جالبی به ذهنمان رسیده و به این فکر کرده‌ایم که «برای شروع اون ایده و کسب‌وکار، باید پول داشته باشی»، اما واقعا سوالی که مطرحه اینه که آیا داشتن ایده و سرمایه برای راه‌اندازی یه کسب و کار کافیه؟
یه طور دیگه سوال رو مطرح کنیم: فرض کنیم که شما یه مهندس خیلی توانمند هستید که می‌تونید خط تولید یه محصول خیلی جدید رو راه‌اندازی کنید و با بیشترین کارایی و کمترین هزینه، یه محصول رو تولید بکنید؛ اما آیا به نظرتون این دانش‌ها و مهارت‌های فنی و مهندسی، می‌تونه تضمین کنندۀ موفقیت یه کسب‌وکار باشه؟
یا مثلاً اینکه شما توی شرکتی کار می‌کنید که تو حوزۀ بازایابی و حمل‌نقل مواد غذایی، امکانات کاملی داره، و تو فکر گسترش تنوع محصولش هست و تصمیم به تولید یه محصول جدید می‌گیره؛ اما دانش و تکنولوژی تولید این محصول رو نداره...
مطلبی که می‌خوایم بیان کنیم می‌تونه توی چند تا واژه خلاصه بشه: یه دست صدا نداره!! که البته بیان حرفه‌ای تر این ضرب‌المثل رو می‌شه اینطوری ارائه داد: یه "تخصص" صدا نداره! یعنی شما برای رسیدن به سود و اعتبار توی کسب‌وکار، علاوه بر سرمایه، هم به دانش فنی تولید، هم به توان بازاریابی و تبلیغات، هم به دسترسی به شبکۀ توزیع و هم به علم مدیریت مالی نیاز دارید.
کاری که ما قراره توی این دورۀ چهار روزه انجام بدیم این هست که بیان کنیم که برای وارد شدن و موندن توی کسب‌وکار و موفق شدن، چطور می‌تونیم طیفی از همۀ تخصص‌ها رو به‌کار بگیریم...


* با شرکت در این دوره‌:
چه تجربۀ کارگاهی خواهید داشت؟
▲ رهنگاشت کسب­ وکار (مطالعۀ موردی)
* در یک رهنگاشت کسب­ وکار، گام­های مورد نیاز برای فتح بازارهای هدف، به ترتیب زمانی استخراج می­شوند. در این رویکرد، محصولات/ خدمات، فناوری­ها، منابع و... برای توسعۀ یک کسب­ وکار رصد می­شوند.
▲ آینده‌نگاری فردی (سناریوهای آیندۀ زندگی شغلی من...)
* با نگارش سناریوها، شما با این پرسش مواجه می­شوید که من برای اینکه به چشم­ انداز حرفه­ ای- شغلی خود در زندگی برسم، با چه موانع، فرصت­ ها و تهدیدهایی مواجه خواهم بود.
با چه مفاهیمی آشنا خواهید شد؟
▲ چرخۀ عمر کسب­ وکار
* ماهیت یک کسب ­وکار با گذر زمان دچار چه تحولاتی می­شود؟
* آیا سرعت این تغییرات، برای همۀ کسب­ وکارها یکسان است؟
* شیوۀ مدیریت یک کسب­ وکار، تا چه حد به سن آن کسب­ وکار وابسته است؟
▲ برنامه ­ریزی کسب­ وکار
* چه عواملی منجر به موفقیت یک محصول/ خدمت جدید در بازار می­شود؟
* صنعت یک محصول/ خدمت، بازار توسعۀ آن و مشتریان آن چگونه توصیف می­­شوند؟
* ماهیت برنامه­ ریزی بازاریابی و برنامه­ ریزی مالی در یک کسب­ وکار چیست؟

 

هزینه ثبت نام در این دوره  برای هر نفر مبلغ 800.000 ریال می باشد.

*هزینه ثبت نام نخبگان استان اصفهان بعلت عدم نیاز به اسکان 500.000 ریال می باشد

درگاه پرداخت اینترنتی

جهت پرداخت مبلغ مورد نظر کلیک کنید

مهلت ثبت نام به پایان رسید


کارگاه تدوین رهنگاشت کسب وکار

دستيابي به درک و حس بهتر و دقيق‌تر و همچنين يک تصوير کلان از آينده، مي‌تواند ريسک عدم موفقيت در برنامه‌ريزي برای کسب­وکارها (و به­ویژه کسب­وکارهای نوپا) را کاهش دهد. يکي از شرايط موفقيت در دنياي پرچالش امروز و کاهش احتمال رويارويي با شکست، توانايي طراحي برنامه‌ها و استراتژي‌هاي انعطاف‌پذير براي آينده مي‌باشد. به منظور تحقق صحيح اهداف و استراتژي‌هاي شرکت، مديريت صحيح و انعطاف‌پذيري بيشتر در برابر برخي فعاليت‌ها، حائز اهميت بسيار مي‌باشد. بنابراين شناسايي روش‌هايي نسبتاً مستقيم، آسان و کم هزينه که بتوانند مورد استفاده سازمان‌ها قرار گيرند تا با شناسايي تغييرات محتمل در آينده و گزينه‌هاي محتمل، تصميم‌هاي استراتژيک صحيح اتخاذ نمايند، بسيار حائز اهميت است. يکي از کاراترين روش‌هاي برنامه‌ريزي جديد، روش ره‌نگاشت فناوري مي‌باشد.

ره‌نگاشت[1] که در بعضي منابع آن‌را نقشه‌ي راه نيز مي‌نامند، به مثابه‌ي نقشه‌ي جامعي از ارتباطات، فعاليت‌ها، منابع، توان‌مندي‌ها و شايستگي‌هاي شرکت‌، سازمان، بخش يا کشوري است که اقدام به انجام ره‌نگاري مي‌نمايد.يک ره‌نگاشت، از لحاظ معماري متشکل ازگره‌ها[2] و رابط‌ها[3] مي‌باشد، به نحوي که همچون هر نقشه‌ي ديگري، رابط‌ها ارتباط ميان گره‌هاي مختلف را نشان مي‌دهد.گره‌ها مي‌توانند بخش­های بازار، محصولات/ خدمات، فناوري‌های تولیدی مورد استفاده در آنها و يا هر عنصري ديگري باشند، که تهيه‌کننده‌ي ره‌نگاشت به ترسيم ارتباطات ميان آن عناصر می­پردازد.

روش ره‌نگاشت کسب­وکار به منظور پشتيباني از برنامه‌ريزي سازمان، به طور گسترده‌اي در صنعت استفاده مي‌شود. اين رويکرد بيش از 25 سال پيش توسط شرکت موتورولا به منظور پشتيباني از برنامه‌ريزي يکپارچه‌ي محصول-فناوري ايجاد شد. اين روش که در بعضي منابع آن‌را نقشه‌ي راه نيز مي‌نامند، به مثابه‌ي نقشه‌ي جامع و يکپارچه از ارتباطات، فعاليت‌ها، منابع، توان‌مندي‌ها و شايستگي‌ها شرکت‌، سازمان، بخش يا کشوري است که اقدام به انجام ره‌نگاري مي‌نمايد. ره‌نگاشت‌ها، با هدف ارايه‌ي تصويري کلان از وضعيت بنگاه‌ها و سازمان‌ها، مورد استفاده قرار مي‌گيرند و سعي مي‌کنند تا مديريت و برنامه­ریزی را با استفاده از چارچوبي ساده عملياتي سازند.

معماري ره‌نگاشت

معماري يک ره‌نگاشت به ساختار بصري و چارچوب شکلي ره‌نگاشت‌ها اشاره دارد. بر اين اساس مي‌توان قالب کلي هر ره‌نگاشت را بر حسب دو عامل زير تقسيم نمود:

  • چارچوب زماني: جنبه‌هاي تاريخي (داراي سلسله مراتب تاريخي)[4] ره‌نگاشت، برحسب افق برنامه‌ريزي و راهنمايي‌‌هاي کليدي، در محور افقي نمايش داده مي‌شود. اين بعد به اين مسأله توجه دارد که اتفاقات و فعاليت‌ها، چه در گذشته و چه در آينده در ره‌نگاشت بازتاب يابند.
  • لايه‌ها: ساختار محور عمودي ره‌نگاشت بر حسب لايه‌ها و زيرلايه‌ها تشکيل مي‌گردد. اين لايه‌ها و زيرلايه‌ها  کاملاً به نوع کسب و کار و چگونگي ساختار و نگرش به کسب‌و‌کار ارتباط دارند.

در تصوير زير اين دو بعد در قالب يک تصوير به صورت شماتيک نمايش داده شده است(يونيدو،2005).

همان‌گونه که در تصوير بالا نمايش داده شده است، بعد افقي بازه‌ي زماني ره‌نگاشت را نشان مي‌دهد. اين بازه مي‌تواند از وضعيت اوليه‌ي اکنون تا وضعيت آينده باشد. تفاضل ميان وضعيت نهايي و وضعيت اوليه را افق زماني[5] مي‌نامند. اهميت زمان در ره‌نگاشت مشهود است ولي لازم به ذکر است که يکي از محسنات ره‌نگاشت، وابسته به زمان بودن و بررسي موضوعات در بستر زمان مي‌باشد. بسياري از روش‌هاي مديريتي و مديريت استراتژيک در خصوص گسترش در بازه‌ي زمان ضعف دارند چراکه زمان به صورتي پيوسته در آن‌ها لحاظ نشده است، بلکه تنها نقاط خاصي از زمان را مبنا قرار مي‌دهند. نمونه‌ي بارز اين ابزارها و روش‌ها، روش متداول SWOT است. در حالي که در ره‌نگاشت تمامي بحث‌ها تنها متعلق به يک زمان نيست و در بازه‌اي از زمان گسترده شده است.

گره‌ها و يال‌ها

يک ره‌نگاشت از لحاظ مفهومي متشکل ازگره‌ها[6] و رابط‌ها[7](يا يال[8]) مي‌باشد، که اين گره‌ها و رابط‌ها در حالت کلي مي‌توانندويژگي‌هاي کمّي و کيفي داشته باشند.برای نمونه گره­هایی که لایۀ بازار را تشکیل می­دهند می­توانند دو بخش بازار داخلی و بازار خارجی باشند که برای هر یک از این بازارها، محصولات/خدمات با ویژگی­های مختلفی باید ارائه شود و این محصولات/ خدمات، گره­های لایۀ محصول/ خدمت را تشکیل می­دهند. حال برای تولید این محصولات/ خدمات، شرکت به چه امکانات، تجهیرات، فناوری­هایی نیاز دارد؟ در لایه­های مختلف رهنگاشت به این پرسش­ها پاسخ داده شده و در نهایت منابع مورد نیاز برای احصاء هر یک از گره­ها مشخص می­شود.آنگونه که در شکل زير نمايش داده شده است، در هر لايه‌اي تعدادي از گره‌ها در يک توالي زماني قرار مي‌گيرند.

 


[1] Roadmapping

[2] Nodes

[3] Links

[4] Chronological

[5]Time Horizon

[6]Nodes

[7]Links

[8]Edge

کارگاه آینده‌نگاری فردی (با رویکرد زندگی حرفه ای- شغلی)

«آینده» مفهومی پیچیده و ناشناخته است که در طول تاریخ برای غلبه بر آن روش­های علمی کیفی و کمی، و حتی روش­های غیر علمی همچون فال و طالع­بینی شکل گرفته‌­اند؛ در علم جدیدی که برای شناخت آینده و برنامه­ریزی برای آن در دنیا متولد شده­است، آینده یکتا نبوده و انواع و تعاریف مختلفی دارد (شکل زیر).

همان­گونه که از این شکل پیداست:

X    آیندۀ ممکن[1] کلیۀ آینده­هایی را که رخ دادن آنها ممکن است در بر می­گیرد. برای نمونه سفر کردن انسان به مریخ و یا برنده شدن در جایزۀ بانک.

X    در دل آینده­های ممکن آیندۀ باور کردنی[2] قرار می­گیرد که فرد انتظار رخ­دادنشان را دارد و در صورتی بروز آنها متعجب نمی­شود. برای نمونه ارتقای شغلی یا از دست دادن یکی از عزیزان.

X       و اما آیندۀ محتمل[3] آن آینده­ای است که باور پذیر بوده و احتمال بروز آن زیاد است.

X    دستۀ چهارم آینده که می­تواند در دل هر یک از آینده­های نامبرده قرار بگیرد آیندۀ مطلوب[4] نام دارد که برای فرد مرجح است اما ممکن است بخشی از آن باور کردنی نباشد.

رویدادهای آینده می­توانند در ­­هر یک از این دسته­ها گنجانده شوند؛ اما سوالی که پیش می­آید این است که «فرد انتظار چه آینده­ای را دارد؟» به بیان دیگر «آیندۀ مطلوب، در کدام­یک از این سه گروه قرار می­گیرد؟». با توجه به تعاریفی که ارائه شد، آیندۀ مطلوب هر فرد می­تواند ممکن، باور پذیر یا محتمل باشد. برای نمونه یک دانش­آموز می­تواند گرفتن جایزۀ نوبل را در رویاهای خود ببیند، که این رویداد در قلب آیندۀ ممکن گنجانده می­شود؛ و یک مرد در سنین میان­سالی خرید خانه را برای خود آیندۀ مطلوب بداند که این امر یک آیندۀ باورپذیر تلقی می­شود.

این تفاوت­ها به متغیرهای مختلفی بستگی دارد از جمله سن، سبک زندگی، تربیت اجتماعی و خانوادگی و بسیاری متغیرهای دیگر؛ بنابراین آیندۀ مطلوبی که فرد برای خود متصور است می­تواند بسیار متنوع باشد. آنچه که هر فرد از زندگی خود، و به بیان علمی­تر از آیندۀ خود می­خواهد «چشم­انداز[5]» نامیده می­شود. چشم­انداز آن بخشی از آیندۀ مطلوب فرد است که باور کردنی باشد (شکل زیر).

در این شکل مشاهده می­شود که آیندۀ مطلوب می­تواند فارغ از باورپذیر بودن تعریف شود؛ اما آن بخشی از آن که باور پذیر است به­عنوان چشم­انداز شناخته می­شود که تلاش­های فرد در زندگی برای رسیدن به آن متمرکز است. اما با توجه به اینکه آینده و رخ­دادهای درون آن خارج از حیطۀ اختیارات فرد است، باید ابزاری در اختیار داشت که رسیدن به چشم­انداز را با وجود هر شرایطی برای فرد امکان­پذیر کند. برای نمونه فردی قصد دارد به قلۀ کوه صعود کند، ممکن است مسیر کوهنوردی سنگلاخ باشد، یا جنگل و یا یک تپه با شیب­های مارپیچ؛ اما با توجه به اینکه هدف فتح قله است، او باید برای گام برداشتن کلیۀ این مسیرها آمادگی داشته باشد. نمود این مثال در زندگی فردی نیز به این صورت است که آینده، ممکن است جلوه­های مختلفی از خود را برای زندگی فرد نمایان کند و فرد باید این ابزار را داشته باشد که بتواند چشم­انداز زندگی خود را در تمام این بسترها (سناریوها[6]) دنبال کند.

بنابراین مشاهده می­شود که بسترهایی که فرد باید برای رسیدن به آیندۀ مطلوب خویش طی کند، بسته به شرایط محیطی، اجتماعی و حتی احساسی، می­تواند بسیار متغیر و متفاوت از آن چیزی باشد که فرد انتظارش را دارد. برای نمونه یک کارمند رسمی، تصور می­کند که تا پایان دوران بازنشستگی خود در سازمان متبوع فعالیت خواهد کرد. او برای چنین شرایطی برنامه­ریزی کرده­است و زندگی آینده خود را بر مبنای این پیش­فرض تصور می­کند که او همواره در این شغل باقی خواهد ماند؛ اما ممکن است بسیاری تغییرات در زندگی این فرد رخ دهد که در برنامه­ها، دستیافته­ها و سبک زندگی فرد تغییرات اساسی ایجاد نماید.

تا اینجا بیان شد که آینده­نگاری، با معرفی دید چندجانبه به آینده، به فرد کمک می­کند نه تنها یک «آینده»، بلکه «تعدادی از آینده­های ممکن» را برای خود ترسیم کرده و سپس با تسلط به آنها، و با در نظر گرفتن مسیری که هر یک از این آینده­ها برای وی تدارک خواهند دید، چشم­اندازهای خود را دنبال کند. هر یک از مسیرهای آینده سناریو نام دارد و این روش برنامه­ریزی به­عنوان برنامه­ریزی بر پایۀ سناریوها[7] شناخته شده­است (شکل زیر).

در روش برنامه­ریزی بر پایۀ سناریوها، با نگاه به چشم­اندازهای آینده، فرد برای امروز خود برنامه­ریزی می­کند. این رویکرد که «برنامه­ریزی رو به عقب[8]» نام دارد، به فرد کمک می­کند سناریوهای آیندۀ خود را شناسایی کرده و سپس فرد را برای برنامه­ریزی در هر یک از برنامه­ها راهنمایی کند. پرسشی که در این میان مطرح می­شود این است که «با وجود محدودیت های زمانی و سایر محدودیت­هایی که هر فرد در زندگی خود با آنها مواجه است، چگونه می­توان برای چندین آینده به­طور موازی برنامه­ریزی کرده و برای رسیدن به چشم­انداز (آیندۀ مطلوب) تلاش نمود؟».

برای پاسخ به این پرسش می­توان به تمثیل حرکت در جادۀ تاریک اشاره نمود. خودرویی که در یک جادۀ تاریک حرکت می­کند، به واسطۀ روشن بوده چراغ­ها، بیش از ده قدم جلوتر از خودرو را نمی­بیند. اما به­هر حال در مسیر خود حرکت کرده و اگر رویداد شگفتی­سازی[9] رخ ندهد، به مقصد می­رسد. در آینده­نگاری نیز، فرد خواهد آموخت به مرور زمان، تشخیص دهد کدام­یک از آینده­ها در حال رخ دادن است و برنامه­های عملیاتی مربوط به آن را پیش بگیرد. ضمن آنکه تعدادی از برنامه­ها ممکن است در کلیۀ سناریوهای برای فرد کارکرد داشته باشند. برای این بخش از کارگاه نیز تحلیل­های علمی مانند تحلیل شکاف و تحلیل SWOT گنجانده شده­است.

بنابراین مشاهده می­شود که آینده­نگاری یک کارگاه ایستا نبوده و پویایی و بازنگری و تحلیل رویدادها، می­تواند همواره خروجی این دوره را برای فرد تقویت کرده و بهبود بخشد. به بیان دیگر، هر از گاهی فرد باید سناریوهای آیندۀ خود را مطالعه کند، و تشخیص دهد کدامیک از آنها در حال رخ دادن هستند، و یا اینکه رخ ­دادن کدامیک از آنها منتفی شده­است. با این رصد دائمی، فرد می­تواند برنامۀ عملیاتی خود را دقیق­تر و کاراتر به پیش ببرد.

به­بیان خلاصه کارگاه آینده‌نگاری فردی که ماهیت آن برگرفته از علوم آینده‌نگاری و آینده­پژوهی است، به افراد کمک می­کند تا در خلال گام­های کارگاه برای آیندۀ خود چشم­اندازی را ترسیم کند؛ سپس با تکیه بر مفاهیم و ابزار آینده­پژوهی، سناریوهای آیندۀ خود را نگاشته و در نهایت برای موفقیت در تک تک سناریوها برنامۀ عملیاتی تدوین کند. بدیهی است به مرور زمان فرد تشخیص خواهد داد کدامیک از سناریوها در حال اجرا است و برنامۀ تدوین شده برای آن سناریو را به­کار خواهد بست.

 


[1]Possible

[2] Plausible

[3] Probable

[4] Preferable

[5]Vision

[6]Scenarios

[7]Scenario Planning

[8] Backward Planning

[9] Wild Card

سمینار چرخۀ عمر کسب وکار

مطالعات نشان می‌دهد، یک کسب­وکار بر اساس یک چرخه عمر رشد می‌یابد و در انتها به مرحلة افول می‌رسد. بر این اساس از مدل منحنی S شکل استفاده می‌شود. منحنی‌های رشد S شکل مهم‌ترین نوع از مدل‌سازی اشاعة کسب­وکار هستند. بر اساس این مدل‌، اشاعة کسب­وکار چه در سطح توسعه کسب­وکار، چه در سطح بازار و چه در سطح درآمد زایی آن، در قالب یک نمودار S شکل رشد می­یابد.

 

بر اساس منحنی S شکل یک کسب­وکار دارای سه مرحله عمر است. در دوران جنینی که فناوری شکل می‌گیرد و نخستین محصولات/خدمات اولیه به بازار معرفی می‌شوند. در مرحله دوم کسب­وکار شکل گرفته رشد و توسعه می یابد و نهایتا در مرحله آخر به اشباع خود می‌رسد. در شکل زیر این سه مرحله از عمر به تصویر کشیده شده است.

 

 

در این کارگاه، تلاش می­شود ضمن معرفی مفصل این مدل، به این پرسش­های پاسخ داده شود:

  1. ماهیت یک کسب­وکار با گذر زمان دچار چه تحولاتی می­شود؟
  2. آیا سرعت این تغییرات، برای همۀ کسب­وکارها یکسان است؟
  3. شیوۀ مدیریت یک کسب­وکار، تا چه حد به سن آن کسب­وکار وابسته است؟

سمینار برنامه ریزی کسب وکار

هرساله در هزاران کسب‌وکار در سطح كشور شروع به كار مي‌كنند، اما فقط تعداد محدودي بعد از چندماه به حيات خود ادامه مي‌دهند. از اين تعداد محدودي فقط درصد كمي موفق مي‌شوند و پتانسيل واقعي خود را آزاد مي‌كنند. يكي از دلايل اصلي عدم موفقيت کسب‌وکارهاي نوپا بي‌توجهي به «برنامه‌ريزي کسب‌وکار» است.

برنامه‌ريزي کسب‌وکار نه‌تنها يك سند برنامه‌اي براي کسب‌وکارها بلكه يك شيوه منظم فكري براي مديران و صاحبان کسب‌وکارها است. اين نظم فكري بدين معناست كه صاحبان کسب‌وکارها قبل از شروع بايد مختصات کسب‌وکار خود را در قابل اين برنامه مشخص كنند. براي بيشتر افرادي كه مي‌خواهند کسب‌وکار جديدي را راه بیندازند اين شيوه تفكر غريب  و ناآشنا است به همين دليل هم خيلي از برنامه‌هاي کسب‌وکارهاي جديد از ساختار مناسبي برخوردار نيست و قانع‌كننده نيست.

يكي از بهترين راهکارها برای افزایش شانس موفقیت کسب‌وکارهای نوپا آموزش برخی مفاهیم به مسئولان آن‌ها است. به همین دلیل هم‌کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی فراوانی به همین منظور در سراسر دنیا برای این قشر برگزار می‌شود. یکی از مباحث مهم و کلیدی آموزش برنامه‌ریزی کسب‌وکار است. در ادامه پیشنهادی  برای کارگاه یک‌روزه «آموزش برنامه‌ریزی کسب‌وکار» ارائه می‌شود.

کارگاه آموزش برنامه‌ریزی کسب‌وکار

هدف این کارگاه آشنایی با برنامه‌ریزی کسب‌وکار و درک اهمیت آن در موفقیت یک کسب‌وکار است. ازآنجاکه مخاطب کارگاه پیشرو مسئولان و صاحبان ایده برای کسب‌وکارهای نوپا هستند، و فرض بر این است که با مفاهیم اولیه این موضوع آشنایی ندارند، برای انتقال مفاهیم مهم از موارد کسب‌وکاری استفاده می‌شود. به همین منظور موارد پیروز و مغلوب این حوزه انتخاب می‌شوند و در حین شرح این موارد مفاهیم برنامه‌ریزی کسب‌وکار منتقل می‌شوند. درواقع از قدرت داستان و داستان‌گویی برای انتقال مفاهیم برنامه‌ریزی کسب‌وکار استفاده می‌شود. سرفصل‌های اصلی این دوره به شرح ذیل است:

  1. 1. محصول و خدمت جدید: در این بخش در مورد عوامل موفقیت محصولات و خدمات جدید بحث می‌شود. به‌علاوه ابعاد مختلف هر محصول(هسته محصول، محصول واقعی، محصولات و خدمات جانبی) شرح داده می‌شود. نحوه تشخیص 4P برای محصولات و 7P برای خدمات تبیین می‌شود.
  2. 2. تحلیل مشتری: در این بخش مدل‌های رایج در مبحث رفتار مصرف‌کننده به صورت خلاصه ارائه می‌شود. راهکارهای تبیین مشخصات مشتریان بالقوه و مشتریان هدف صحبت می‌شود.
  3. 3. تحلیل صنعت: در این بخش نحوه تخمین اندازه بازار و اندازه‌گیری شدت رقابت در یک صنعت تبیین می‌شود. همچنین تمایز در صنایع مختلف و توسعه عمودی و افقی در این بخش شرح داده می‌شود.
  4. 4. برنامه‌ریزی بازاریابی و فروش برای کسب‌وکار: در بخش برنامه‌ریزی بازاریابی در مورد استراتژی بازاریابی، استراتژی‌های برندیگ، تأثیر کانال‌های توزیع در بازاریابی، و تبلیغات صحبت می‌شود. همچنین مباحثی در رابطه با مدیریت و برنامه‌ریزی فروش ارائه می‌شوند.
  5. 5. برنامه‌ریزی اجرایی و مالی برای کسب‌وکار: مهمترین بخش، برنامه‌ریزی است که در آن نکات مهم در تبیین ساختار کلی و محتوای برنامه‌ریزی اجرایی، مدیریتی و مالی کسب و کار ارائه می‌شود. در بخش مالی نحوه برآورد درآمد و هزینه و تحلیل نقطه سربه‌سر تبیین می‌شود.

آشنایی با رزومه اساتید و تسهیل کنندگان دوره