مدرسه تابستانه علوم کامپیوتر ویژه دانش آموزان برگزار شد مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل

مدرسه تابستانه علوم کامپیوتر 1396، توسط خانه ریاضیات اصفهان با همکاری انجمن علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت بنیاد نخبگان استان اصفهان با هدف آشنایی بیشتر دانش‌آموزانِ دوره‌ی دوم متوسطه با مباحث علوم‌کامپیوتر و همچنین خلق ایده‌های نو و آموزش نحوه‌ی صحیح تفکرِ الگوریتمی برگزار شد.

این مدرسه تابستانی شامل 4 کارگاه آموزشی تعامل‌محور و یک مسابقه نهایی و دو سخنرانی بود. فضای کارگاه‌ها به گونه‌ای طراحی شده بود که دانش‌آموزان با تفکر الگوریتمی، بازی‌گروهی و کارتیمی برروی مسائل در نظر گرفته شده در هر موضوعی، مطالب علمی آن مبحث را فرا می‌گرفتند.
تفاوت عمده‌ی این مدرسه با محیط‌های آموزشی دیگر در تاکید بر کار تیمی و کار بر روی بازی‌های مسئله محور بود که منجر به آن شد که دانش‌آموزان مطالب مطرح شده را با شوق و عمق بیشتری فرا بگیرند.
تعداد شرکت کنندگان در این مدرسه شامل 51 دانش‌آموز متوسطه -دوره دوم- بود که از این تعداد 22 نفر پسر و 29 نفر دختر بودند.
مدرسه در طول 4 روز از 7 تا 10 شهریورماه 1396 در محل خانه ریاضیات اصفهان در غالب موضوعات کارگاهی زیر برگزار شد:
1- طراحی الگوریتم‌ها:
هدف اصلی این کارگاه آموزش تفکر صحیح الگوریتمی بود که با مطرح کردن تعدادی از الگوریتم‌های مهم و پر کاربرد در قالب مسئله و بازی‌های مختلف انجام شد. هر تیم با تلاش برای حل مسئله و به چالش کشیدن الگوریتم مورد نظر رویکرد حل مسئله با تفکر الگوریتمی را فرا می‌گرفت.
تفکر الگوریتمی همان تلاش برای حل مسائل به وسیله گام‌های مشخص و مرتب است که منجر به حل بهینه مسئله در اکثر مواقع می‌شود.
2- بهینه سازی ترکیبیاتی :
در این کارگاه دانش آموزان با یک سری الگوریتم که سعی در حل مسائلی با راه حل‌های پیچیده داشتند آشنا شدند. این روند در غالب یک سری فعالیت‌های گروهی انجام شد و بازی‌ها به گونه‌ای طراحی شده بودند که دانش آموزان بتوانند در غالب این بازی‌ها مطالب را فرا بگیرند.
البته این چالش پیش روی تیم علمی نیز بود چراکه مطالب تخصصی علوم کامپیوتر در این زمینه به سختی قابل بیان برای دانش‌آموزان است ولی دانش‌آموزان با بهره گیری از تفکر الگوریتمی و فعالیت گروهی با حل مسائل پیش روی گروهشان توانستند مطالب مورد نظر تیم علمی را به خوبی فرابگیرند.

3-اتوماتا:
مبحث اتوماتا، یکی از مباحث دقیق و پرکاربرد علمی در سطح دروس کارشناسی مهندسی کامپیوتر است. این کارگاه در غالب دو بخش اجرا شد که در بخش اول دانش‌آموزان با ماشینی مدل شده به صورت یک  اداره ی فرضی به عنوان یک ارباب رجوع وارد اداره­ فرضی شدند و سعی کردند که در این اداره به شخص مورد نظر برسند ( فهم روابط موجود در ماشین.) در واقع آنان فلسفه­‌ی زبان ماشین‌ها را درک کردند.
در این بخش(کارگاه اتوماتا 1) دانش آموزان با مفاهیم مدل سازی محاسبات، مقدماتی بر نظریه محاسبات، طراحی و تشخیص زبان های منظم به وسیله
DFA و NFA آشنا شدند.

در بخش بعدی (کارگاه اتوماتا 2)، دانش آموزان بوسیله نرم افزار مدل سازی شده، برنامه نویسی به وسیله نشانه گذاری، با استفاده از مهارت‌های آموخته شده در کارگاه قبلی را توسط ماشین‌های حالت متناهی فرا گرفتند. ( این کارگاه در سایت خانه ریاضیات اصفهان برگزار شد.)

4- کارگاه سیستم‌های پیشنهاد دهنده:

در این کارگاه که توسط شرکت ویراتک برنامه‌ریزی و به کمک تیم علمی-اجرایی خانه ریاضیات اصفهان برگزار شد، چند مسئله‌ای که در دنیای تکنولوژی کنونی دغدغه‌ی اغلب شرکت‌های بزرگ فروش اینترنتی مانند آمازون است، پرداخته شد.
شرکت کنندگان با بازی کردن به راه حل‌های این مسائل فکر کردند و درآخر خودشان ایده‌هایی ارائه دادند که پاسخ خوبی برای این دسته از مشکلات و چالش های شرکت‌های فوق بودند.
مسئله در واقع دغدغه اصلی ذهن فروشندگان یعنی پیش بینی خرید بعدی خریدار بود.
دراین کارگاه سعی برآن بود که با مدل سازی کامپیوتری، الگوریتمی ارائه شود که بتواند رفتارهای بعدی خریدار را پیش بینی کرده و کالای درخواستی وی را برای خرید بعدی به او پیشنهاد دهد.

-در روز آخر دانش آموزان در غالب یک مسابقه گروهی آموزه‌های خود را در  کارگاه‌ها و همچنین نحوه تفکر الگوریتمی خود را محک زند.
سوالات مسابقه براساس ایده‌ها و مباحثی که شرکت‌کنندگان در چند روز مدرسه یاد گرفته بودند، در سطوح مختلف طراحی شده بود. (علاوه بر سوالات دانش‌آموزان راه‌های دیگری برای کسب امتیاز نیز داشتند.)
یکی از اهداف مسابقه علاوه بر محکِ سطح یادگیریِ دانش‌آموزان، قرارگیری ایشان در شرایط واقعیِ رقابتی برای بهره‌گیری از تعاملِ گروهی بود. در پایان تمام گروه‌ها بر اساس  امتیازات جمع آوری شده در خلال کارگاه‌ها و مسابقه‌ی نهایی رتبه‌بندی شدند و به تیم‌های برتر لوح تقدیر و جایزه اهداء شد.